Avocado; wat doet het met je gezondheid?

De afgelopen jaren zijn er steeds meer feiten en fabels rondom de fruitsoort avocado naar voren gekomen. Zo zijn avocado en cholesterol een veel besproken onderwerp en blijft de vraag; hoe zit het nou precies? Wat avocado eten doet met je gezondheid vind je terug in onderstaand artikel!

Avocado en cholesterol

Een avocado heeft invloed op verschillende factoren zoals: de bloedsuikerspiegel, ogen, eetlust, huid en cholesterol. Wanneer je een hoog cholesterolgehalte hebt kan avocado veel voor je gezondheid betekenen. De fruitsoort heeft namelijk een cholesterolverlagende werking. Hierbij gaat het om het slechte cholesterol dat verlaagt word door het goed cholesterol in de vrucht. Dit komt door bèta-sitosterol. Er zitten veel voordelen aan een avocado en het is een product dat op diverse manieren gegeten kan worden.

Huid

Avocado kan ook een positief effect hebben op de kwaliteit van de huid. Zowel het kalium en vitamine A in avocado zorgen voor een gezondere huid. Deze vitamines hebben namelijk een versnelt vernieuwingsproces en zorgt voor het vergemakkelijken van het kwijtraken van dode huidcellen.

Ogen

Naast wortels zijn ook avocado’s goed voor de ogen. De fruitsoort is rijk aan antioxidanten, waarvan de belangrijkste: luteïne en zeaxanthine. Beide stoffen zorgen voor een lange termijn effect die de ogen een betere conditie geven door een oxidatiereactie tegen te gaan.

Voedingswaarde

Dat avocado veel vet bevat en redelijk veel calorieën is een feit. Echter zijn dit goede vetten en kan een avocado helpen bij een gezonde manier van afvallen. Avocado’s verminderen eetlust en versnellen de stofwisseling. Ook de vezels in een avocado zijn gezond, voedingsvezels zorgen voor een goede stofwisseling en dus een snelle stoelgang.

Bloedsuikerspiegel

De gezonde invloed van avocado op je gezondheid houdt nog niet op. Uit onderzoeken is namelijk ook gebleken dat avocado kan zorgen voor een verlaagde bloedsuikerspiegel. Dit komt tot stand door de combinatie van gezonde vetten en een laag suikergehalte. Een stabiele suikerspiegel zorgt voor een constante energie en voorkomt een dip, erg handig bij een gezonde levensstijl met genoeg beweging. Daarnaast voorkomt het ook vreetbuien door constante verzadiging.

IJzer

Zeer positief voor vegetariërs is dat ze ook aan hun ijzerbehoefte kunnen komen zonder hierbij dierlijke producten te moeten eten. Vaak bevind ijzer zich in dierlijke producten. IJzer is nodig om bloedarmoede te voorkomen en te zorgen voor genoeg energie, conditie en concentratie gedurende de dag.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *