Pesten op basisscholen wordt doorgaans aangepakt met methoden. Helaas blijken die methoden niet tot nauwelijks te werken. Zo is onderzocht dat de bekendste anti-pestmethode – de Kanjertraining – “geen aantoonbaar effect” heeft op pestgedrag. Vaak is zelfs na een jaar nog geen verbetering te zien.
Onderzoek 5 universiteiten
Het Algemeen Dagblad (AD) schreef over een wetenschappelijk onderzoek dat werd gedaan door vijf universiteiten en het Trimbos Instituut. In totaal werden zeven anti-pestprogramma’s onderzocht en naar aanleiding daarvan werden meer dan 8.000 kinderen en hun klassen geobserveerd en geanalyseerd.
4 op de 7
Bij 4 op de 7 anti-pestprogramma’s lukt het om het pestgedrag binnen een jaar tijd te verminderen, maar bij 3 anderen niet. Zo is de toonaangevende Kanjertraining (die op 2.500 Nederlandse scholen wordt ingezet) niet in staat om pestgedrag op basisscholen te verminderen.
Ook PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën), een ander geliefde methode, heeft geen tot nauwelijks effect.
Wat werkt dan wel?
Onderzoeker Bram Orobio de Castro (Universiteit Utrecht) geeft aan dat pesten wel degelijk aan te pakken is, maar dat wel de hele klas betrokken moet worden. “Het is belangrijk dat kinderen de pesters niet populair maken. Juist de gepeste leerling moeten ze in hun groep opnemen.”
Volgens gedragsspecialist Mariska van Putten is het belangrijk dat er van jongs af aan wordt geïnvesteerd in groepsprocessen. “Als leerlingen van nature leren om pestgedrag geen ruimte te geven door zich bijvoorbeeld op kwaliteiten te richten, zal pesten geen ruimte krijgen.”
Scholen zijn toch tevreden
In 2014 was ook al onderzoek gedaan naar anti-pestmethoden. Toen bleek dat van ruim 60 methoden er maar 9 leken te werken. De meeste scholen gaven toen aan toch tevreden te zijn over afgekeurde methodes als de Kanjertraining en daarmee door te gaan. Scholen zijn dan ook vrij om zelf een anti-pestmethode te kiezen.