Koolhydraatarm dieet voor beginners

Afvallen is geen kwestie van een duur dieet aanschaffen. Het is een kwestie van je levenswijze aanpassen. Wist je dat het woord “dieet” in het Grieks neerkomt op “levenswijze”?

Een koolhydraatarm dieet is anno nu verreweg de beste, snelste, makkelijkste en goedkoopste manier van afvallen!

In dit artikel leggen we het koolhydraatarm dieet voor dummies uit.

 

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Binnen een koolhydraatarm dieet verminder je de inname van koolhydraten. De meeste koolhydraten zitten in producten waarvan je waarschijnlijk wel weet dat ze je dikker maken, zoals:

  • Snoep en banket
  • Frisdrank
  • Junkfood en kant-en-klare maaltijden
  • Sausjes

Helaas zitten koolhydraten ook veel in producten waarvan je het misschien niet zou verwachten. Sterker nog: in producten waarvan je dacht dat ze gezond zouden zijn, zoals:

  • Pasta’s en rijst
  • Aardappels
  • Brood en andere graanproducten
  • Enkele fruitsoorten

 

Anders eten en drinken

Een koolhydraatarm dieet komt erop neer dat je koolhydraten gaat vermijden. Een normaal mens heeft op een dag zo’n 2.000 tot 2.500 calorieën nodig. Dat is genoeg energie om je dagelijkse leven te kunnen leiden. Die calorieën zijn een optelsom van eiwitten, vetten en koolhydraten.

De meeste mensen eten veel meer koolhydraten dan nodig zou zijn. Door dat aantal terug te brengen, kun je heel veel afvallen zonder dat het je heel veel moeite kost.

 

Onderscheid in koolhydraten

Voordat je begint met een koolhydraatarm dieet, is het wel zaak om het onderscheid te kennen tussen complexe en enkelvoudige koolhydraten.

Complexe koolhydraten zijn de koolhydraten die van nature in producten zitten en niet slecht zijn. Ze geven je langere tijd energie en worden door je lichaam goed afgebroken en dus niet opgeslagen als vet. Deze complexe koolhydraten vind je bijvoorbeeld in groenten, bepaalde fruit soorten, noten en zaden, enkele zuivelproducten en in vlees, vis en gevogelte.

Enkelvoudige koolhydraten zitten niet van nature in producten en zijn wel slecht. Ze geven je gedurende korte tijd energie (een piekmoment), maar maken je ook verslaafd. Want de volgende keer heb je meer van deze koolhydraten nodig voor hetzelfde effect! Daarnaast worden ze niet allemaal afgebroken door je lichaam en opgeslagen als vet. Deze koolhydraten tref je in sommige graan- en graanproducten, waaronder brood en pasta, rijst, aardappels, kant-en-klaar maaltijden, sausjes en bewerkte soorten vlees.

 

Pas op met alternatieven

Een koolhydraatarm dieet betekent dat je op zoek gaat naar alternatieven voor koolhydraten. Veel mensen komen dan uit bij eiwitten en vetten.

Daarmee is het wel oppassen geblazen. Teveel verzadigde vetten zorgen namelijk weer voor een stijging van je cholesterol, wat weer leidt tot hart- en vaatziekten.

 

Goed beginnen met een koolhydraatarm dieet?

Ben jij geïnteresseerd in afvallen met een koolhydraatarm dieet, maar ben je bang dat je het verkeerd gaat doen? Wil jij zeker weten dat je een koolhydraatarm dieet goed start? Dan raden we je het boek ‘de Afslank Receptenbijbel’ aan. In dit boek vind je niet alleen meer dan 100 recepten om direct van start te kunnen, ook kun je heel veel informatie lezen over koolhydraten.

Op die manier kun jij makkelijk en goed onderbouwd aan een koolhydraatarm dieet beginnen zonder bang te hoeven zijn dat je fouten maakt die slecht voor je gezondheid zijn!

Ga naar de Afslank Receptenbijbel

 

Laat een reactie achter!

Inline
Inline