Waarom worden ze op Sardinië bijna allemaal 100 jaar?

De eeuwige jeugd is het niet, maar een prestatie des te meer: Sardiniërs worden met gemak 100 jaar of ouder. En niet dat ze die 100 jaar in een rollator, rolstoel, dementerend, blind of slechthorend bereiken: de meeste Sardiniërs van 100 jaar en ouder zijn kerngezond.

Hoe doen ze dat? En wat kunnen wij ervan leren?

 

Dieet

Het Mediterrane dieet – een bepaald dieet dat enige tijd geleden een grote hype was – is voor een groot deel gebaseerd op de voedingsgewoontes en levensstijl van de Sardiniërs.

Zo worden er veel gegrilde verse visjes genuttigd, als ook bonen en zaden, groenten en fruit. Vaak allemaal van het eigen land.

 

Van ontbijt tot diner in Sardinië

De eetgewoontes in Sardinië zijn heel anders dan bij ons. Zo wordt er vaak ontbeten met een croissantje en een kop koffie (cappuccino tot half elf). Hun grootste maaltijd is de lunch, die enkele uren kan duren. De lunch beslaat dan ook veel ingrediënten, zoals vis, brood, tiramisu, kaas, mirto, koffie, noten en zaden. ’s Avonds eten ze een lichte en makkelijk verteerbare maaltijd zoals een soepje of een stukje brood met wat worst of kaas. Tussendoortjes heb je met deze etenswijze nauwelijks nodig en kennen ze dan ook niet. Hooguit wordt er nog een extra kop koffie of wat water gedronken.

 

Natuurlijke beweging

Ook het beweegpatroon van de Sardiniërs draagt goed bij aan hun gezondheid. Zo hoeven zij echt niet naar de sportschool, als je beseft dat de meeste Sardiniërs zelf een stukje land hebben dat ze dienen te bewerken en waar ze groenten, fruit, noten en zaden kweken.

De meeste Sardiniërs houden daarnaast dieren, wat ook de nodige inspanningen vereist.

Mochten ze zich willen verplaatsen, dan doen verreweg de meeste (en dus gezondste) Sardiniërs dat per fiets of ter voet.

 

Carpe diem

Het gezegde “pluk de dag” (Carpe diem) gaat nergens zo goed op als op Sardinië. Sardiniërs werken misschien hard, veel en lang, maar nemen ook uitgebreid de tijd voor wat echt belangrijk is.

Zo tafelen ze urenlang, ook voor de lunch (waar wij soms in een kwartier al klaar mee zijn). Dat zorgt niet alleen voor een gelukkiger gevoel, maar helpt ook de spijsvertering om het eten goed te verteren.

En na het lunchen? Dan hoeven ze echt nog niet gelijk aan het werk. Eerst lekker slapen. Een middagdutje geeft hen weer de energie om door te gaan en het lichaam de tijd om tussentijds te herstellen.

 

Leven als Sardiniërs voor dummies

Wil jij ook profiteren van de vele voordelen van de levensstijl van de Sardiniërs? Houd je dan aan de volgende speerpunten:

  • Volg het Mediterrane dieet: veel gezonde vetten en vitaminen uit onder meer (extra vergine) olijfolie en vis;
  • Beweeg de hele dag door, maar zonder het te overdrijven (je hoeft je niet uit te putten);
  • Ga lekker lang tafelen om zowel lichamelijk als geestelijk tot rust te komen;
  • Hak de dag in tweeën door na de lunch een middagdutje te doen;
  • Geniet volop van het leven, van wat elke nieuwe dag te brengen heeft en voorkom dat je geleefd wordt!



Ben jij in staat om te leven als een Sardinië? Word jij ook (gezond) 100? Laat het weten in de comments.

Laat een reactie achter!

Inline
Inline