Wandelen is gezond (en 9 andere redenen om meer te gaan lopen)

Gemiddeld gezien zitten we per dag een uurtje of 9… Tel daar de uren die we slapend doorbrengen bij op en je houdt weinig uren over waarin we in beweging zijn.

Wetenschappelijk onderzoek toont keer op keer aan dat zitten niet goed voor je is. Een hoge bloeddruk, verhoogde kans op hart- en vaatziekten, een hoger risico op diabetes (type 2) en allerlei andere welvaartskwalen liggen op de loer.

Een wandeling maken kan al veel verschil maken. Hieronder volgen 9 redenen om vaker te gaan wandelen.

 

Spieren en botten

Wandelen is goed voor je spieren en je botten. Door te wandelen maak je ze sterker en verlaag je de kans op botontkalking. Ook zorg je ervoor dat je meer botmassa opbouwt. Je belast je botten immers door te gaan wandelen, waardoor je lichaam gedwongen wordt meer aan te maken. Ook is wandelen goed voor het kraakbeen (het weefsel dat tussen je botten zit).

 

Hart en bloedvaten

In de inleiding kon je lezen dat zitten nadelige gevolgen kan hebben, waaronder hart- en vaatziekten. Je mag dus aannemen dat wandelen goed is voor je hart en bloedvaten.

Als je elke dag een half uur wandelt, verlaag je niet alleen je bloeddruk maar ook nog eens je cholesterolgehalte. Tevens neemt de conditie van  hart en bloedvaten verder toe.

Wandel je “slechts” 1 uur per week? Dan daalt het risico op hart- en vaatziekten ook al met 50%.

 

Wandelen helpt tegen diabetes

Net als de hart- en vaatziekten, die besproken werden in de inleiding, verlaagt wandelen ook het risico op diabetes type 2. Te laat, want je hebt al diabetes? Dan nog is het goed om te wandelen, want je kunt de nadelige symptomen wel verminderen (lees ook dit onderzoek  https://www.diabetesfonds.nl/wat-we-doen/onderzoek/hoe-loop-je-de-vierdaagse-met-diabetes).

 

Spijsvertering

Wie beweegt stimuleert de spijsvertering en voorkomt daarmee een verstopping van de darmen. Je spijsvertering zal soepeler verlopen, waardoor je je nog lekkerder zal voelen.

 

Longen

Wandelen is een inspanning, waarmee je dus je longen belast. Wie veel en  vaak wandelt, zal het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen, verbeteren. Wandelen draagt dus in positieve mate bij aan de gezondheid van je longen.

 

Hersenen

Een actief leven leidt minder vaak tot alzheimer. Wandelen mag dus ook “goed voor de hersenen” genoemd worden. Mensen die hun hele leven actief zijn geweest, hebben 20 tot wel 50 procent minder kans op alzheimer.

 

Lekker slapen

Wandelen helpt je ook nog eens een heerlijke nacht te maken. Want wie veel wandelt en dus veel daglicht “absorbeert” komt tegemoet aan zijn of haar biologische klok. Daardoor raak je makkelijker in slaap, maar kun je ook beter doorslapen. Over het algemeen kan gezegd worden dat de kwaliteit van je slaap aanzienlijk zal verbeteren.

 

Gezond gewicht

Afvallen is toch eigenlijk altijd een kwestie van meer gaan bewegen en minder snoepen. Wie goed en stevig doorloopt, verbrandt veel calorieën.

Benieuwd hoeveel je af kan vallen door te wandelen? 5 km lopen helpt je lichaam zo’n 250 calorieën te verbranden. Een half uur per dag kan dus al voldoende zijn voor 1 kilo in twee maanden tijd. Per jaar verlies je dan tot wel 6 kilo. Verdubbel je het aantal? Dan ook het aantal kilo’s. Let wel: afvallen is ook een kwestie van gezond eten!

 

Geestelijk ook gezond

Depressieve mensen wordt vaak geadviseerd om te gaan wandelen. Dat is logisch, want wandelen helpt tegen stress en depressieve gevoelens. Zelfs angststoornissen kunnen met ongeveer de helft afnemen als je veel wandelt.

Laat een reactie achter!

Inline
Inline